Élmények a csodálatos Vargyas-szorosban

Levélbontás
Becsült olvasási idő: 3 perc
Fotó: Fénya József

A Csíkszéki Erdélyi Kár­pát-Egyesület (CsEKE) szervezésében Balázs Bécsi Rozália és Kocsis György vezetésével 2023. május 6-án egy érdekes, szép és látnivalókban gazdag helyre, a Vargyas-szorosba indultunk túrázni.
Miután összegyűlt csapatunk, személyautókkal elindultunk a keskeny, kanyargós úton lefelé Kirulyfürdő irányába. A Kiruly sarkánál balra letértünk a főútról egy keskeny földútra, átkeltünk egy fahídon, amely kihívást jelentett a kisebb autóknak. Parkoltunk, majd elindultunk. Pár kilométer megtétele után elérkeztünk a szoros felső bejáratához. Innen a sárga sáv jelzésen kezdtünk emelkedni a Kőmező irányába. Felérve a tisztásra, túravezetőnk, Balázs Bécsi Rozália bemutatta a helyszínt biológiai, történelmi és földrajzi szempontból, sőt még a legendákat is felelevenítette.
Ezután felkapaszkodtunk a közelben lévő igencsak meredek Kilátó-kőre, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a sziklás szurdokra. Lefelé jövet jól látható a régi nevén Almási-barlang, a szoros legismertebb és egyben legnagyobb barlangjának bejárata. Túravezetőink irányítják figyelmünket a közelben lévő méretes mogyoróbokrok oltalmát élvező, a hagyományok szerint a tatároktól való szerencsés megmenekülés emlékére épített Tatárkápolna romjaira. A kápolna csöndjében ezúttal is elmondtunk egy imát. Ezután következett túránk egyetlen, kissé nehezebb része, kapaszkodó a 930 m magas Mál-tetőre, ugyanis igen rövid távon jókora szintkülönbséget küzdöttünk le. A tisztásra érve elállt a lélegzetünk, szemet gyönyörködtető körpanorámában volt részünk. Az időközben egyre kellemesebb időnek köszönhetően, igaz, kissé homályosan, de ki­vehető volt a Bucsecs hófödte vonulata a Kis- és Nagy-Ki­rály­kő-hegység, a Fogarasi-ha­va­sok, ellenkező irányból pedig a Hargita-hegység csúcsai közül láthatóak a Feketehegy, Kakukkhegy, Kőhíd és Kövesdomb. Rövid fotózkodás után lefelé vettük az irányt, a meredek oldalon harántolva elértük el a Farkas-ösvényt, leereszkedtünk a szurdok var­gyasi bejáratához. Kis pihenő után visszafelé indultunk, most már a szurdokvölgyben. Útközben megcsodálhattuk a Vargyas-patak szabdalta gyönyörű sziklaszorost, amelyet számos, a patak által létrehozott mészkőképződmény díszít. A völgyben több impozáns, égbe nyúló sziklát, függőleges és meredek hegyoldalakat láttunk. Megcsodálhattuk a mészkőtornyokat – Galambok tornya, Csala tornya –, valamint számos mészkőormot és barlangot. Örömmel fedeztünk fel, egy újonnan épült lengőhidat, amely közvetlen az Orbán Balázs-barlang bejáratához vezet.
Fejlámpával felszerelkezve kíváncsian lépkedtünk fölfelé a barlang bejáratához vezető vadonatúj vaslépcsőn. Ez a barlang a legméretesebb az itt feltártak közül, és itt található az ország legnagyobb, 19 fajt számláló denevérpopulációja. Átkelve a soron következő függőhídon, csapatunk egy része meglátogatta a Lócsűr-barlangot, miközben páran felkapaszkodtak a Tatár-lik kisbarlangba, aminek jellegzetessége a sziklákból kialakult bagoly szempár-alakzat.
Továbbhaladva a Vargyas vizének hol a jobb, hol meg a bal partján, átkelve összesen 14 lengő függőhídon, elérjük a szurdok felső bejáratát. Megilletődve a sok érdekes látnivaló gyönyörűségétől, kis pihenő után visszaindulunk a sárga jelzést követve.