A karantén-időszak nyertese  a Borvízmúzeum

A 2020-as év meghatározó tényezője a bezártság volt, ez rányomta bélyegét – főként a közönségszolgálat szempontjából – a múzeum tevékenységére is. Miklós Zoltán, a Haáz Rezső Múzeum vezetője évértékelő beszámolójában derűlátó, az új évben számos tervüket szeretnék megvalósítani.

– Hogyan indult a tavalyi év a Haáz Rezső Múzeumban?

– A szokásos mederben kezdtük az évet, a Magyar Kultúra Napja rendezvénysorozat keretében megnyitottuk a Kolozsvári Művészeti Múzeummal közösen rendezett Magyar festészeti remekművek című kiállításunkat, amely a kolozsvári múzeumnak a 19. század végétől a 20. század első feléig tartó időszak legreprezentatívabb, kiállítható anyagából állt össze. Ugyanezen rendezvénysorozat másik eleme volt a Bölcsőben őrzött magyar nyelv című kiállításunk, amely elsősorban a moldvai csángók szellemi hagyatékára, a ma is élő csángó nyelvhasználatra összpontosított. Ezt a kiállítást mi felöltöztettük múzeumpedagógiai elemekkel, gyerekeknek szóló analóg és számítógépes játékokkal. Elindult szépen az élet, voltak látogatócsoportok is, diákcsoportok egészen március 12-ig. Ekkor a múzeum a közönség számára kénytelen volt bezárni a kapuját, és elkezdődött egy másik időszámítás. Első körben elkezdtük tologatni a betervezett, tematikus kiállítások időpontját, hiszen nem lehetett semmi biztosat tudni a vírushelyzettel kapcsolatban, és még mindig reménykedtünk az állapotok normalizálódásában, de sajnos be kellett látnunk, hogy például a nyárra tervezett nyilvános programokat mind le kell mondani. Így maradt el például a magyarországi Vendéglátóipari Múzeummal közösen szervezett, a sörfőzés történetét bemutató májusi kiállításunk. Ugyanekkor lett volna esedékes a székelyudvarhelyi Református Kollégium 350 éves évfordulójára rendezett iskola- és múzeumtörténeti kiállításunk.
Az egész munkafolyamat lelassult, helyenként megállt. A városvezetés utasításának megfelelően, a többi városi intézményhez hasonlóan, a személyzet nagy része otthon maradt, kivéve a régészeink, hiszen két teljes alkalmazásban lévő régészünk folyamatos kinti munkán – templomfeltáráson – volt, ezeket a munkálatokat zavartalanul tudták végezni. A kollégák kétszer fél hónapot voltak technikai munkanélküli segélyen, március második, április első felében.
Elkezdtük a nyilvánosság számára nem látványos, de annál fontosabb háttérmunkákat: műtárgyak digitalizálása, leltározás, raktárrendezés. A képtárban föltettük az állandó anyagot és elkezdtünk dolgozni a Református Kollégium történetét bemutató kiállításon. Nagyon fontos ez számunkra, mivel ez egyben múzeumtörténeti jelentőséggel is bír: Haáz Rezső a Református Kollégium keretében hozta ugyanis létre a gyűjteményt, itt volt 1912-ben az első múzeum, ezt dolgozza fel a 2021. január második felében megnyíló kiállításunk, külön bemutatva a tudományos könyvtár relikviáit.

– A múzeum életében fontos nyári programok egy része is elmaradt…

– Minden gyerektábort kénytelenek voltunk lemondani, holott ezek nagyon fontosak a gyerekekkel való kapcsolattartás szempontjából, valamint elmaradt a Múzeumok éjszakája rendezvényünk is. Az eddigi tapasztalatok alapján, ezek nagy látogatottságnak örvendő rendezvények voltak. Ragaszkodtunk viszont a kis létszámú közönség jelenlétében megtartott rendezvényeinkhez. Ilyen volt a Pulzus művésztábor, amelyet tavaly kizárólag romániai résztvevőkkel sikerült megtartanunk. Ez volt az első nyilvános, szabadtéren megtartható kiállításmegnyitónk a nyáron, a Spanyár-ház udvarán. Az alkotási folyamat így nem szakadt meg, és ennek nyomán hét műtárggyal bővült a múzeum állománya.
Az elmaradt Múzeumok Éjszakáját kompenzálandó, készítettünk Szabó Károllyal közösen egy 38 perces kisfilmet, amit online felületeken mutattunk be. Ebben a kisfilmben egy gyerek szemén keresztül mutattuk be a látogatók és a múzeum kapcsolatát.
Ugyanakkor a múzeum megvásárolta Márton Zsigmond hagyatékát, amit könyvformátumban kiadtuk. A nyár folyamán tartottunk egy-két szabadtéri könyvbemutatót a múzeum udvarán, itt rendeztük meg az UFF 30 éves születésnapját ünneplő eseményt is. Nagy sajnálatunkra idén nem tarthattuk meg a kanadai régészantropológiai céggel közös kutatómunkánkat. Minden évben két turnusban jön hatvan antropológus-régész, akikkel Nyárádi Zsolt régészkollégánk vezetésével a közeli falvakban ásatást végez. Legutóbb Városfalván voltak ilyen munkálatok, a fejedelemség korabeli sírokat tárták fel. A csapat másik része a benti, laboratóriumi háttérmunkát végzi. Annak ellenére, hogy ezek a munkálatok nem a nyilvánosság előtt zajlanak, a tavalyi Múzeumok Éjszakáján mégis megpróbáltuk a közönség számára is elérhetővé tenni ennek egy szeletét, ugyanis a munkacsoport tartott egy angol nyelvű bemutatót a közönség számára. Bízunk benne, hogy a határok újbóli megnyílásával ez a projekt is tud az idén folytatódni. Már májusban el kellene kezdjük az előkészítést, az első turnus júniusban érkezne.
Hasonlóképpen elmaradt 2020-ban az immár 20 éves múlttal rendelkező Erdélyi Magyar Restaurátorok konferenciája, a kényszerpihenő alatt megjelentettük az Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek újabb számát, ez egy kétnyelvű, tulajdonképpen az egyetlen restaurátori szakfolyóirat Romániában, olyannyira, hogy a szebeni egyetem restaurátor szakán tankönyvként használják. Az első tíz szám csak magyarul, a későbbi számok már románul is megjelentek. Elkészült a Lustra című folyóiratunk második száma is.
Visszatérve a Református Kollégium történetét bemutató programunkra, tán ezt fájlaljuk a legjobban, hogy egyelőre nem került a nagyközönség elé. Már szeptemberben láttuk, hogy ez csak online jöhet majd létre, és mivel a Refi, 350. évfordulója dacára, a járványhelyzet miatt semmiféle ünneplést nem tudott szervezni, úgy döntöttünk, hogy ezt a jeles eseményt a Magyar Kultúra Napján ünnepeljük. Mivel online eseményről van szó, megtettük az előmunkálatokat, az ünnepi beszédeket már rögzítettük, hamarosan felvesszük az online tárlatvezetést is. A múzeum szerdán kitárja kapuit, és a földszinten egy frissített készlettel várjuk a látogatókat. A fenti termekben Haáz Rezső festményei kerülnek kiállításra, a két gyűjtemény tematikusan kapcsolódik egymáshoz.
Mivel az elmúlt harminc évben nem jött létre egy átfogó, Haáz Rezső munkásságát bemutató kiállítás, a Haáz családdal és Haáz-műveket őrző magánszemélyekkel szövetségben ezen is dolgozunk. Ez is egy online, ám de formabontó esemény lesz majd: Veres Péter munkatársunk id. Haáz Sándorral fog egy személyes jellegű beszélgetés formájában emlékezni Haáz Rezsőre. Ez a tárlat is, az online megnyitót leszámítva, nyilvános és látogatható lesz. Hosszú távra tervezünk: a Református Kollégium kiállítása két éven keresztül lesz megtekinthető.

– Milyen kiállításokat terveznek még ebben az évben?

– A fenti tér áll majd az időszakos kiállítások rendelkezésére. Március 15. alkalmából tervezünk egy tematikus kiállítást a szabadságharc ereklyéiből. Ebben segítségünkre lesz az egykori aradi ereklyemúzeum, a jelenlegi Arad megyei múzeum, ami bővelkedik a 1848–49-es forradalom és szabadságharc eseményeihez kapcsolható tárgyi anyagban. Ez a tárlat május közepéig lesz látogatható, ezt követik majd remélhetőleg a Múzeumok Éjszakájához kapcsolódó rendezvények, amit az idén könnyedebbre, szórakoztatóbbra szeretnénk alakítani, hogy minél több érdeklődési körhöz tartozó látogató számára vonzó lehessen. Erősen bízunk például abban, hogy a sörfőzés történetét bemutató anyagunk apukák tömegeit fogja az intézmény falai közé vonzani!

– A Székelytámadt-várban is dolgoznak a régészek. Mi zajlik most ott?

– Részt vállalunk a Székelytámadt-vár felújításában is. Tavaly ősszel elkezdődött egy kisebb ásatás Sófalvi Andrásék irányításával, tavasszal várhatóan újabb munkálatok kezdődnek, hiszen a teljes várudvar feltárásra vár. A hároméves időtartamú várfelújítási munka során minimum egy év szükséges az ásatási feladatok elvégzéséhez, ezt mindenképpen el kellene kezdeni az idei évben.
Idén a könyv éve is lesz, a többi városi intézményhez hasonlóan, mi is kívánunk csatlakozni ebbe az eseménysorozatba. Berze Imre kollégánk egy idekapcsolódó képzőművészeti kiállítást szervez, valamint számos, a témához kötődő egyéb, előkészületi fázisban lévő tervünk is van. Tavaly sikerült megvásárolnunk egy több mint 250 darabos 19–20. századi, Udvarhely és környékét ábrázoló képeslapgyűjteményt, ezt az anyagot egy igényes fotóalbum formájában szeretnénk feldolgozni.

– A Szejke potenciális turistacsalogató hely lett, ezért érdemes jobban odafigyelni rá, befektetni. Milyen terveik vannak?

– A karantén-időszak nyertese a Borvízmúzeum. Mivel a szejkei Mini Erdély Park szomszédságában helyezkedik el, az ide irányuló turistaforgalom a Borvízmúzeumot sem kerülte el, ezáltal a tavalyi évben produkálta az eddigi legmagasabb látogatószámot. A park üzemeltetőivel közösen azon dolgozunk, hogy legyen egy lenti főbejárat is, ami tulajdonképpen a Borvízmúzeum udvarán keresztül lesz megközelíthető. Ezért frissítjük a múzeum kínálatát is, és az eddigi években megszokott május eleji nyitás helyett már március közepén kinyitunk. Az éves költségvetésünk tartalmazott egy 130 000 lejes alapot, amit a szejkei környezet rendezésére tudtunk fordítani, ebből a pénzből alakítottuk ki az Orbán Balázs-síremlékhez vezető székelykapuk alatt a sétányt. A sír előtti teret kell még rendezni, ami az idén tavasszal meg is fog valósulni. További tervünk padok, világítótestek kihelyezése, a sír előtti terület terméskővel borítása, valamint elkészíttetjük a sír helyreállításának terveit is. A Szejkére most nagyon oda kell figyelni, mivel a Mini Erdély Park várakozáson felüli turistaforgalmat képes generálni. További tervünk, hogy a tavasz folyamán a régi múzeum udvarán lévő kovácsműhelyt is kitelepítsük a Borvízmúzeum mellé a Szejkére, ami egy külön látványosság lenne, és akár kézműves-foglalkozások kiváló helyszíne is lehet. Bízunk benne, hogy a költségvetésünk lehetővé teszi, hogy mi is minél nagyobb mértékben hozzájárulhassunk a szejkei fejlesztésekhez. További tervünk, szintén a miniparkkal szövetkezve, hogy újabb kültéri kiállítóhelyet, illetve művészi installációkat, kortárs alkotásoknak helyet adó teret hozzunk létre, ezzel kiszorítva az esetlegesen megjelenő, bóvlit áruló bódékat. Ezt a tervünket szoros együttműködésben a várossal és a Legendárium csapatával fogjuk véghezvinni.