Föld alatti csodák

Hadnagy Éva
Becsült olvasási idő: 4 perc
Fotó: Hadnagy Éva

A barlang szó hallatán általában nagy fekete lyukak, denevérek és persze sár jut eszünkbe. Sosem értettem, mit lehet ezen szeretni – habár nekem is van néhány ismerősöm, aki abban leli örömét, hogy szűk kis lyukakban mászkál a koromsötétben, és nyakig sárosan tér vissza a felszínre.
A közeli Almási-barlangon kívül nem is nagyon jártam hasonló helyeken. Jó néhány évvel ezelőtt a Bihar-hegység lábánál fekvő kiskohi Medve-barlangba látogattunk el, ám az korántsem említhető egy napon a sötét, sáros barlangokkal. Ez Erdély legszebb és leglátványosabb cseppkőbarlangja. A csodálatos cseppkőalakzatok mellett számtalan barlangi medve csontváza is látható, ami még különlegesebbé és feledhetetlenebbé teszi az élményt.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik!

Nemrég újabb barlangos kalanddal gazdagodtam, s ezúttal is nagyszerű élményben volt részem. Nyaralásunk helyszínének idén Görögországot választottuk, és úgy döntöttünk, hogy nem csupán a tengerpart nyugalmát élvezzük, hanem megnézzük a környék látványosságait is. Mivel viszonylag távol voltunk minden híres, turistacsalogató helyszíntől, és nem is akartunk több száz kilométert utazni a negyvenfokos hőségben, így a környék látnivalóira koncentráltunk. Az alig ötven kilométerre levő Drama település szomszédságában, az Alistrati Cave-re, azaz Alistrati-barlangra esett a választásunk. Izgatottan készültünk a látogatásra, főként a gyermekek, akik nem igazán tudták, mire számíthatnak. Érkezésünk után az idegenvezető ismertette a szabályokat, majd kezdődhetett a kaland.

Föld alatti csodák
A barlangba a mesterségesen megnyitott bejáraton keresztül lehet belépni. Igazi elvarázsolt világ tárult a szemünk elé, ahol különböző formájú, méretű és elképesztő színű cseppkövek sorakoztak, némelyikük több ezer év során alakult ki. Nem túlzok, ha azt mondom, tátva maradt a szánk. Az utat sárga lámpák világítják meg, a képződményeket pedig fehér fények világítják meg, melyek mozgásérzékelőkkel vannak ellátva. Közel három kilométeres utat tettünk meg, egyik kamrából a másikba, az idegenvezető pedig részletesen elmagyarázta a barlang felfedezését, a képződmények érdekességeit. Megtudtuk, hogy a barlang az Aggitis-szurdok barlanghálózatához tartozik négy másik híres barlanggal együtt, a nagyközönség számára pedig 1998-ban nyitották meg. Néhány helyen oldalirányba növő cseppköveket is láthatunk, ami igazi kuriózum, sőt van egy fal is, amelyen pattogatottkukorica-szerű, kis gömbölyded formájú cseppkövek nőnek, ezért is hívják popcornfalnak. De egy, az alakja után medúza névre keresztelt hatalmas, hófehér képződmény is fenséges látványt nyújtott, egyedinek számít egész Európában. Megcsodáltuk a hatalmas, koronára emlékeztető cseppkőegyüttest is – a barlang felfedezői valamikor ennek háta mögött léptek be először.
Állandó, 17 Celsius-fokos hőmérséklet van odabent, így a felfrissülésünk is biztosítva volt a kinti hőség után. Csodás órát töltöttünk el bent, amelyre azóta is szívesen emlékszünk vissza. Ha valaki Görögország északi részén jár, és szép, különleges élményre vágyik, annak mindenképp érdemes ellátogatnia az Alistrati Cave-be.