Nyerges-tetői emléktúra

Levélbontás
Becsült olvasási idő: 3 perc
Fotó: Fénya József

Az Erdélyi Kárpát-Egye­sület Csíkszéki Szakosztályának (CsEKE) szervezésében, Kocsis György és Balázs-Bécsi Rozália vezetésével, 2023. március 15-én elindultunk az immár hagyományossá vált Nyerges-tetői emléktúrára. Bár az utóbbi néhány évben e túránk alkalmával mindig esős, havas és szeles volt az időjárás, ezúttal szerencsések voltunk, kellemes napsütéses idő ígérkezett.
Húszan gyűltünk össze a találkozóhelyen, Csík­szent­már­tonban. Túravezetőink fel­elevenítették a nyerges-tetői hősies csaták történetét, méltatva Tuzson János alezredes szerepét, aki maroknyi csapatával feltartóztatta az orosz–osztrák csapatokat. Ezután a Csekefalvi-patak mentén folytattuk utunkat. Körülbelül 1,5 km megtétele után Meggyes tövénél jobbra fordultunk és nekivágtunk egy pulzusgyorsító emelkedőnek. A gerincre érve csodálatos kilátás tárult elénk. Innen már a kék sáv jelzésen folytattuk utunkat, rövid kitérőt téve az 1164 méter magas Paphegyére. Szemet gyönyörködtető körpanorámában volt részünk. A tiszta időnek köszönhetően jól láthattuk a Fogarasi-havasok és a Bucsecs hófödte vonulatát, a párába burkolózó Kis- és Nagy-Királykő-hegységet. Továbbá látható volt a Nemere, a Nagysándor, a Kárpát-kanyar a Csukás-hegységgel, valamint a Kis- és Nagycsomád, hátunknál pedig a Káposztás-tető, Sajhavas, Káronta, előttünk a Dél-Hargita vonulata, Pilicske, Mitácsok pusztája, Fe­kete-hegy, Angyalka-kő, Ka­kukk-hegy, Büdösfürdő, Csi­csói-Hargita, a távolban pedig a Kelemen-havasok és a Nagyhagymás.
Ezután pihenő következett, elfogyasztottuk az ebédünket. Kedves Zsuzsa túratársunknak köszönhetően hiánypótló és tartalmas mini történelemórában volt részünk.
Éhségünket csillapítva, sok hasznos információval gazdagodva folytattuk utunkat. Túravezetőink hazafias dalokat tartalmazó énekesfüzeteket osztottak szét, amit persze rögtön használni kezdtünk, és közös énekléssel még inkább ráhangolódtunk a megemlékezésre. Időben megérkeztünk a nyerges-tetői emlékmű-együtteshez, közös imával tiszteletünket tettük a temetőben, ezután részt vettünk a színvonalas megemlékezésen. Koszorúzás után közös fotót készítettünk az emlékműnél, majd túravezetőnk felolvasta Kányádi Sándor Nyergestető című versét.
Hazafelé a hosszúhavasi emelkedőn igen barátságos agyagos sárban kaptattunk felfelé. A hármashatár, Cecele irányát követve hamarosan elértük az Ágyúk ponkját, majd a gerincről letértünk, és enyhén jobbra fordulva rátaláltunk a Lázárfalvára vezető erdei útra. Rövidesen megérkeztünk Lázárfalvára, a CsEKE-házhoz. Gondoskodó szomszédunk most is finom, meleg gyógynövényteával várt bennünket, amit boldogan és sikerélményekkel gazdagon iszogattunk, a közel 20 km és +/- 650 méter szintkülönbség megtétele után.