Xantus-kápolna–Hosszúaszó-túra

Becsült olvasási idő: 3 perc
Xantus-kápolna–Hosszúaszó-túra
Fotó: Fénya József

A Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület szervezésében, minden esztendő eleje az emléktúráknak van szentelve. A Csíkszéki Erdélyi Kárpát-Egyesület szervezésében, minden esztendő eleje az emléktúráknak van szentelve., a hősiesen helytálló eleinkre emlékezhettünk, az 1694-es utolsó csíki ütközetre, amikor Xantus Keresztes királybíró is életét veszítette, neki állít emléket az újjáépített kicsi kápolna Hosszúaszó völgyében.

Fergeteg havának 21. napján, egy szép napsütéses reggelen, Kocsis György és Balázs-Bécsi Rozália vezetésével, a résztvevők üdvözlését, egy alapos eligazítást és túraismertetést követően Fitódból indulva Hosszúaszó felé vettük az irányt. 57-en indultunk útnak, örömünkre kisiskolás gyermekek is voltak velünk és nemcsak csíkiak, hanem egy népes háromszéki csapat is csatlakozott hozzánk. Utunk a falu házai között kanyargott, ahol végighaladva dolgot adtunk minden kutyának, majd egy kényelmes útvonalon, sima terepen, fenyvesekkel szegélyezett völgyön mentünk tovább egészen a kápolnáig. Innen kezdődött gyalogtúránk egyetlen emelkedő szakasza, a Xantus-kastély romjaihoz, majd felfelé tartottunk, a Libidári-domb irányába, ez jelentette a mintegy 200 m-es szintkülönbséget. Ide felérve már a gerincúton folytattuk utunkat erdő között és tisztásokon keresztül, gyönyörködve az alattunk felsorakozó települések füzérében.

Az egykori védőkre emlékezve és védelmezőnk Szűz Mária előtt tisztelegve, közösen imádkoztunk a Xantus-kápolnánál.

Kisvártatva ki is értünk a gerinc vonalára, ahonnan már nagyon kényelmes útvonalon haladtunk tovább, követve a fehér alapon zöld X-szel jelzett Xantus Keresztes meditációs utat, amelyen egészen a csíksomlyói kegytemplomig lehet eljutni. Minden évszakban szép ez a szakasz, a lélek megnyugtatására, feltöltődésre, pihentető sétákra, túrázásra, terepfutásra, biciklizésre egyaránt alkalmas.
Ebédünket a gerincút mellett egy napos oldalon fogyasztottuk, ahonnan gyönyörűen kirajzolódtak a környező települések és a város a medence szívében, háttérben a Hargita-hegység vonulatával.
A Kígyós-puszta felé tartva, egy leheletnyi hótakaró fogadott az árnyékosabb helyeken, ennek gyermekek módjára tudtunk örvendeni, aztán a puszta közelében útkereszteződéshez értünk és innen délnek tartva, egy fénysugárral beragyogott erdőrészt átszelve, a fitódi kiindulópontra érkeztünk vissza, szép körtúrát bejárva.