Még egy kis nyári morfondír

Szeretünk utazni, és ha lehet, akkor messzi országokat, városokat felfedezni, így néhány rövidebb kirándulástól eltekintve rég nem nyaraltunk itthon az elmúlt években. Nem is ismertem behatóan szűkebb és tágabb környezetem elmúlt években kifejlett vendéglátóiparát, így aztán idén nyáron meglehetős fenntartásokkal készültem az itthoni nyaralásra, kirándulásokra. Régebbi igénytelenségek és turistacsapdák emléke kísértett, meg voltam győződve arról, hogy túl nagy szintet nem lépett az elmúlt években a hazai turizmus. És most következne az, hogy mekkorát csalódtam, pozitív értelemben, de ezt teljes mellszélességgel azért nem mondhatom ki. Valóban csalódtam és valóban pozitívan, de nem annyira a szolgáltatások színvonala, mint amennyire az ezzel foglalkozó emberek szereztek kellemes meglepetést.
A szolgáltatásokkal is többnyire elégedettek voltunk. Eleve nem választottunk felső kategóriás helyeket, így az elvárásaim sem voltak nagyok, és többnyire tisztességes szolgáltatást kaptunk a pénzünkért. A tisztaság terén még mindig nem érjük el a nyugati vendéglátóhelyek szintjét, de mindenhol igyekeztek, látszott a szándék, és hogy tudják, hová kellene eljutni. Az volt az érzésem, hogy már tudjuk, hogyan kell takarítani, törülközőt cserélni, csendórát betartatni, asztalt teríteni, nagy részét meg is csináljuk, de talán még nem tartunk ott, hogy ez valami belülről jövő, saját magunkkal szemben is támasztott igény legyen, ami aztán a panzió, szálloda külsején is meglátszik.
Az emberek viszont, akik a turisztikai látnivalókat és létesítményeket működtetik, például panziós, jegyszedő, parkőr, kivétel nélkül kellemes élményt jelentettek. Jó volt megtapasztalni, hogy a szálláson, a természetvédelmi területen vagy a strandon nem életunt rutinbajnokok fogadják a vendégeket, hanem olyanok, akik láthatóan lelkesednek azért, amit csinálnak, beletesznek abba apait-anyait, odafigyelnek az egyéni igényekre és akár a szabályoktól is eltekintenek azért, hogy a vendégnek kedvében járjanak. Ezért jutottunk be ingyen a Vargyas-szoros természetvédelmi területre, miután a helyszínen derült ki, hogy pénzt, azt nem hoztunk magunkkal, így szereztek nekünk a falusi panzióban házi tejet a szomszédból és adtak uborkát a kertből, és így kapott a négyévesünk hároméveseknek járó ingyenes belépőt a strandra. Hiszem, hogy azt a lemaradást, ami a szolgáltatások terén még érzékelhető, az ilyen emberek hozzáállása rövid időn belül behozza.